Teb-sonnaty باسمه تعال" />

طب سنتی (مقدمه) به کوشش علیرضا نصیری

Teb-sonnaty
باسمه تعالی
زینت و زیبایی نظام هستب زمانی آشکار تر میگردد که انسان جهان آفرینش را از منظر سازمان دهنده و خالق و ایجاد کننده آن نگاه کند و قانون مندی های حاکم بر آن را از زبان پیامبران الهی بشنود و حکمت چینش عناصر خلقت را با پیام آنان درک نماید.

در این صورت به نظم و انضباطی وصف نا شدنی و قوانین و قواعدی ساده و سازگار با سطح فهم عامه دست خواهد یافت که بر سراسر گیتی حاکم است و سلامت و سعادت آدمی زمانی میسر است که خود را با آن قوانین سازگار نماید و حرکت و تلاش خود را با آن همسان سازد که در آن صورت، زندگی انسان، پرواز بر روی بال قواعد و نظام دقیق طراحی شده توسط حضرت باری تعالی است که سختی و خشونت در آن راه ندارد، ناکامی و نا کار آمدی در آن رسوخ نمی کند، همه چیز هم گام و هم زبان و هم راه و هم آوا و هم سوی حرکت بشر می شود و مسیر تکامل را بسوی انسان باز می کند.

از جمله قانونمندی های حاکم بر نظام هستی، طراحی مزاج خلقت است که درک آن زندگی را سهل می سازد و بهره وری از آن را ممکن و میسر می نماید.

در گیاهان نیز وجود عناصر چهارگانه به وضوح مشاهده می شود که تظاهرات بالینی آن را هنگام تناول درک می کنیم. گیاهانی که خوردن آن ها موجب ایجاد گرمی در بدن می شوند را گیاهان گرم و تر و گیاهانی که خوردن و حتی لمس آن ها موجب گرمی شدید و تشنگی فوری شده و تکرار مصرف آن ها ایجاد خارش و سوزش در تن می نماید را گرم و خشک می نامیم. گیاهانی که موجب دفع حرارت بدن شده و تشنگی را فرو می نشانند و تکرار مصرف آن ها باعث کاهش انرژی می گردد را سرد و تر نام گذاری می کنیم و گیاهانی که از گرمی بدن می کاهند لکن رفع تشنگی نمی کنند، بلکه تکرار مصرف آن ها خشکی بدن و لاغری را به همراه دارد را گیاهان سرد و خشک به حساب می آوریم. در مجموع عناصر گرم و خشک را صفرا زا، گرم و تر را مولد خون، عناصر سرد و تر را بلغم زا و مواد و عناصر سرد و خشک را سودا زا نام گذاری می کنیم.

473686_881

تناسب میزان نیاز به غذای مادی (عنصری) و غذای معنوی را از طریق دستورالعمل های تغذیه ای الهام گرفته از دستورات دینی میگیریم. وعده های غذایی مورد نیاز بدن انسان دو وعده تعریف شده است و فرموده اند غذا صبح و شام باید میل گردد و صرف غذا ما بین آن موجب بیماری است. ولی وعده های غذای معنوی (زمان های لازم برای نماز و کسب انرژی آسمانی) پنج وعده است و اگر غذای معنوی ویژه طالبان مقام محمود یعنی نماز شب را به آن اضافه کنیم نسبت نیاز غذای معنوی انسان به غذای مادی سه برابر می شود. در این صورت، انسان از غذای کامل بهره مند بوده و دارای مزاجی معتدل گردیده و از سلامتی مادی و معنوی برخوردار خواهد بود.
هرگاه انسانی بخواهد درحالت تعادل زندگی کند و قوت و توان خود را محفوظ نگاه دارد و ضعف و کاستی بدن خود را تامین نماید لازم است مزاج غذا ها را بشناسد و از زمان مقتضی از آن ها بهره بگیرد. عدم شناخت طیف وسیع غذا ها و مزاج آن ها، موجب نا کارامدی غذا در سیستم تغذیه گردیده و زمینه را برای بروز بیماری ها فراهم آورده است. ناسازگاری مزاج غذا ها با مزاج انسان ها که نتیجه این عدم شناخت است به نحوی بحران ساز گردیده که کارشناسان تغذیه در طب سنتی و طب اسلامی را بسیار نگران ساخته است و اگر این روند ادامه یابد نسل بشر در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت. از این منظر اطلاع رسانی پیرامون تغذیه با رعایت مزاج غذا ها و تناسب آن با مزاج انسان ها از خدمات بسیار ارزشمندی است که منجر به درمان و سلامت بشر می شود.

نویسنده: علیرضا نصیری یاران ۴
Untitled-1

3 دیدگاه در“طب سنتی (مقدمه) به کوشش علیرضا نصیری

  • تیر ۲۱, ۱۳۹۴ در t ۱۴:۱۵
    پیوند یکتا

    سلام بر شما
    انشا الله بنا است با سلسله مباحث #طب_سنتی همراهتون باشیم تا انچه که سنت و دین ما در طب و خوردن به ان رسیده اند مورد بحث قرار دهیم تا بلکم سالم تر زیستن کنیم
    این مطالب بنا است هر و هفته یک بار یک شنبه ها به روز شود
    باشد که سالم باشم
    و من الله توفیق

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *